Tuesday, August 21, 2007

Bahasa Mandarin



Tiba-tiba tergerak hati aku untuk belajar Bahasa Mandarin,semuanya gara-gara pelajar aku yang majoritinya 99% cina.Nie sebab kes malam semalam la,bila aku suruh dia orang buat karangan ,dia orang try to translate Mandarin to Malay.mana lah aku faham Mandarin dok suruh aku terangkan.English boleh lah aku translate kan cerita dia orang.duk fikir2 bagus juga kalo aku belajar Manadrin nie,bukan ape kat office nie majoritina cina aku sorang jer tersesat kat sini,kalo depa duk ngumpat aku mana aku faham ek.Sekurang2nya kalo aku belajar Mnadarin boleh lah aku faham sikit2.


untuk hari pertama ,aku mulakan dengan word:
ni hao = hi/hello
zao shang hao = Good morning
wan an= Good night
zai jian = godbye
qing = please
xie xie = thank you
gong xi = congratulations
ying h`ai = baby
shi wu`= food

No comments: