Monday, June 9, 2008

Perbohongan seorang ibu

Paste from e-mel

Memang sukar untuk ornag lain percaya, tapiitulah yang berlaku.Ibu saya memang seorang pembohong!Sepanjang ingatansaya, sekurang-kurangnya lapan kali ibu membohongi saya.Saya perlucatatkan segala pembohongan itu untuk menjadi renungan andasekalian.Cerita ini bermula ketika saya masih kecil.Saya lahir sebagaiseorang anak lelaki dlm sebuah keluarga yg miskin. Makan minum serbakekurangan. Kami sering kelaparan.Ada kalanya, selama beberapa harikami terpaksa makan berlaukkan seekor ikan masin dikongsi 1keluarga.sbgai anak yg masih kecil, saya sering saja merungut. Sayamenangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi ibu cepat memujuk.Ketika makan, ibu sering memberikan bahagian nasinya untuk saya.Sambilmemindahkan nasi ke mangkuk sya, ibu berkata: "Makanlah nak, ibu taklapar." -PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA

Ketika saya mulai besar, ibu sering meluangkan waktu untukmemancing d tali air berhmapiran rumah.Ibu berharap dari ikan hasilpancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk pembesaran kamiadik-beradik.pulang memancing, ibu memasak gulai ikan yg segar danmengundang selera.Sewaktu saya makan gulai ikan itu,ibu duduk disamping kami dan memakan sisa ikan yg saya makan tadi.Saya sedihmelihat ibu begitu.Hati saya tersentuh, lalu dengan menggunakan sudu,saya memberikan ikan itu kepada ibu.tetapi ibu dengan cepat menolaknya.ibu berkata; "Makanlah nak,ibu tak suka makan ikan." -PEMBOHONGAN IBUYANG KEDUA

Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah.Ibu pergi kekedai dgn membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyarapersekolahan saya, abang dan adik.Suatu dinihari, lebih kurang pukul1.30 pagi,saya terjaga dari tidur.Saya melihat ibu sedang membuat kuihdengan bertemankan sebuah pelita di hadapannya.Beberapa kali saya lihatibu terhangguk kerana terlalu mengantuk.Saya berkata; "Ibutidurlah,esok pagi ibu kena pergi ke kebun pula." Ibu tersenyum danberkata: "Cepatlah tidur nak, ibu belum mengantuk lagi." -PEMBOHONGANIBU YANG KETIGA.

Dihujung musim persekolahan, ibu meminta cuti kerja supaya dpatmenemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaanpenting.Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari,ibu terus bersabar menunggu saya di luar dewan.Ibu sering kalitersenyum dan mulutnya terkumat kamit berdoa agar saya luluspeperiksaan ini dgn cemerlang.Ketika loceng berbunyi menandakanpepriksaan sudah selesai, ibu segera menyambut saya dan menuangkan kopiyg sudah siap dalam botol yg dibawa.Kopi kental itu tidak dapatdibandingkan dengan kasih sayang ibu yang jauh lebih kental.Melihattubuh ibu dibasahi keringat saya segra memberikan cawan saya untuk ibudan menyuruh ibu minum.Tapi ibu cepat2 menolaknya dan berkata:"Minumlah nak, ibu tak haus" - PEMBOHONGAN IBU YANG KEEEMPAT

Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas beberapa bulansaya dilahirkan, ibulah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kamisekeluarga. Ibu bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lididan menjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan.tapi apalah kudratseorang ibu.Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah.Melihatkeadaan keluarga yng semakin parah, seorang pakcik yg bnaik hati dantinggal berjiran dgn kami datang untuk membantu ibu.Anehnya ibu menolakbantuan itu.Jiran2 sering kali menasihati ibu supaya menikah lagi agarada seorang lelaki yg akan menjaga ibu dan mencari wang untuk kamisekeluarga.Tetapi ibu yg memang keras hatinya tidak mengendahkannasihat mereka.Ibu berkata: "Saya tidak perlukan cinta,saya tidakperlukan lelaki." -PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA.

Setelah abang habis belajar dan mula bekerja, ibu pun sudahtua.Abang menyuruh ibu supaya berehat saja di rumah.Tidak payahlah lagibersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit.Tetapi ibumahu.IBu rela pergi ke pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untukmemenuhi keperluan hidupnya.Abang bekerja jauh di kota besar seringmengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan ibu, pun begitu ibutetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut.Mlahan ibu mengirimbalik wang itu dan ibu berkata: "Jangan susah2,ibu ada duit."-PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM

Setelah tamat pengajian di unioversiti, saya melanjutkan pelajaranke peringkat sarjana di luar negara.Pengajian saya di sana dibiayaisepenuhnya oleh sebuah syarikat besar.Sarjana itu saya sudahi dgncemerlang kamudian saya pun bekerja dgn syarikat yg telah membiayaipengajian saya.Dgn gaji yg agak lumayan, saya berhajat membawa ibuuntuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara.Pada pandangan sayaibu sudah puas bersusah payah untuk kami.Hampir seluruh hidupnya habisdgn penderitaan.Eloklah kalau hari2 tuanya ini ibu habis dgn keceriaandan keindahan pula.Tetapi ibu yg baik hati meolak ajakan saya.Ibu tidakamhu menyusahkan anaknya ini dgn berkata: "TAk payahlah nak,ibu takbiasa tinggal di negara orang." -PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH

Beberapa tahun berlalu, ibu semakin tua.Suatu malam saya menerimaberita ibu diserang penyakit kanser.Ibu mesti dibedah secepatmungkin.Saya yg ketika itu berada jauh di seberang samudera terussegera pulang untuk menjenguk ibunda tercinta.Saya melihat ibuterbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan.Ibukelihatan sangat tua,menatap wajah saya dgn penuh kerinduan.Ibumenghadiahkan saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpaksamenahan skit yg menjalari setiap inci tubuhnya.Saya dapat melihat dgnjelasbetapa penyakit ibu telah memamah tubuh ibu sehingga ibu menjaditerlalu lemah dan kurus.Saya menatap wajah ibu sambil berlinangan airmata.Saya cium tangan ibu kemudian mengucup pula pipi dan dahinya.Disaat itu hati saya terlalu pedih,sakit sekali melihat ibu dalam keadaanbegitu.Tetapi ibu tetap tersenyum dan berkata:"Jangan menangis nak,ibutak sakit." -PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN

Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercintamenutup matanya buat selama-lamanya.Anda bertuah kerana masih mempunyaiibu dan ayah.Anda boleh memeluk dan menciumnya.KAlau anda jauh darimata,anda boleh menelefonnya sekarang dan berkata, "Ibu, saya sayangkanibu." Tetapi tidak saa. Sehingga kini saya diburu rasa bersalah yg amatsangat kerana biarpun saya mengasihi ibu lebih dari segala-galanya tapitidak pernah sekalipun saya membisikkan kata2 itu ke telinganyasampailah saat ibu menghembuskan nafasnya yg terakhir. Ibu, maafkananak mu ini. SAYA SAYANG IBU....

Sedih wo.....miss mak aku!!!!!!!!!!!!!!!

No comments: