Monday, July 21, 2008

# Kata-kata pembakar semangat

Puas aku mencuri masa yang ada, untuk habis kan novel Ayat-ayat Cinta nie, pelik sungguh aku.....dulu boleh pulak aku khatamkan sebuah novel dalam masa beberapa jam je.Tp skrg nie,letih aku...time free...> 10 pm... dah letih...time ZZZzzzzz.
Sebab, masa yang terluang tu aku banyak habis kan dgn Aina....main baby2, reading with her,watching the cartoon etc bagai.Sayang rasanya masa yg ada tu aku tak layan kerenah dia....

just aku nak pointing beberapa kata in this novel yg aku suke bangat.
Setakat nie,jalan cerita semakin menarik w/pun baru half way.

" Fahri,kenapa pulak kau buat peta hidup masa depan,bukankah hidup ini nikmatnya mengalir bagaikan air?" tanya Maria
.
.
.
.
"Maaf,setiap orang berbeza dalam memandang hidup ini dan berbeza caranya dalam menempuh hidup ini.Peta masa depan itu saya buat terus terang saja beragkat dari semangat spiritual ayat suci Al-Quran yang saya yakini.Dalam Ar-Ra'ad ayat sebelas Allah berfirman:Sesugguhnya Allah tidak akan merubah nasibsesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah nasibnya.Jadi nasib saya,masa depan saya,sayalah yang menciptakan.Saya sendirilah yang merancangapa yang akan saya raihdalam hidup ini."
.
.
.
Maria mencelah "Kalau begitu di mana takdir Tuhan?"
.
.

-bersambung (Ayat-ayat cinta.pg.164)


No comments: