Aina 20-month old yesterday!!!
Ermm..mommies yg sudi baca blog nie...should I be worried about her..she's not talking yet..(secara lebih teratur n properly)
Oklah that she can say a few words dengan lancar sekali...example (mama,baba,cat.fishhh...,nak air,nenen,bye bye, A,B...O, bird,baby....etc)
Dan..Aina nie boleh mematuhi semua arahan yg diberikan dengan cepat e.g ( give baba,go...change pampers, nak makan?, pi..mandi, take shoes, nak nenen?,......)
Benda pun dah banyak yg boleh dia kenal...cuma tak tahu sebut jer....
Cuma sekarang ni dia just bablers...singing ntah apa2 song but sometimes macam rentak ABC but still not clear....
Agak2lah maybe she late-talkers ..bukan apa sometimes ada juga oreng2222 yang tegur "lambat yer dia cakap"LOL...errrheemmmm
Untuk tidak menambah kegusaran aku...aku just ignore the people said...let's go to check the answer...
1) LOOKING at Language Chief Investigator Professor Mabel Rice said the research found that 13 per cent of children at two years of age were late talkers.(tak per have 4 month lagi Aina turn up to 24 month-old)
2) Boys were three times more likely to have delayed speech development.(She is a girl...lalalala)
3) The study found that a mother's education, income, parenting style or mental health had no impact on a child's likelihood of being a late talker.(so...mama dia nie tak de kena mengenalah...hari2 aku baca kan story book untuk dia ...bagi banyak sikit vocab.:-)) )
4) By 24 months, children will usually have a vocabulary of around 50 words and have begun combining those words in two or three word sentences. (kira Aina still lagi belum boleh dikategorikan as late taklers...after 24 month kalo still lagi no improvement haruslah aku kisahkan?)
5) Fakta lain... late talkers," a term used to describe children 18 to 20 months old who have fewer than 10 words, or those 21 to 30 months old who have fewer than 50 words and no two-word combinations.(risau lah pulak....maybe lebih daripada 10 words rasanya ..kira2...)
#Mommies plz share ur toddler speech development.