Wednesday, May 7, 2008

Noise free zone


Aku cukup tertarik dengan apa yang ditulis dalam The Sun semalam dalam ruangan "Family Ties"...create a noise-free zone for children in the home.


Ini kerana kebanyakkan kanak-kanak lebih terdedah kepada persekitaran yang bising sama ada di taska atau taman-taman permainan.


Mengikut kajian, sepatutnya suasana persekitaran di rumah haruslah free of noise....esp. daripada bunyi radio atau benda2 yg boleh mengeluarkan bunyi yang nyaring.Kat rumah jarang pulak buka radio..heheheh...tu lah sebab kalo kat rumah senang je dia tido yelah tak de kawan.


Bunyi yang tetap atau tidak berubah akan mnyebabkan pendengaran kanak2 terganggu dan kebanyakkan daripada mereka terdedah kepada sikap yg aggressive n nervous.-Hanover n Lower Saxory


Kanak2 yang mengalami tekanan yg disebabkan bunyi bising kerap mengalami delayed in speech development n ability to concentrate berbanding dengan rakan2 seusia mereka.emmm...kemungkinan juga ni yer


Mengikut pakar, terdapat seorang kanak2 daripada 3 orang yang mendaftar for elementary school mengalami lacks age-appropriate audion perception.


Permainan merupakan salah satu cara ransangan yang baik untuk kanak2 menggunakan pendengaran mereka secara baik,menurut pakar pendengaranlah.Contohnya, permainan yang mana kanak2 mengenalpasti bunyi ...children gets point 4 every sound yg didengari dan describe melalui imaginasi mereka sendiri.

2 comments:

Anonymous said...

Good info..

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.