Wednesday, January 28, 2009

Aina

Lama dah kan....tak story mory about development anak kesayangan hamba tu.


#Aku tension dgn benda nie, setiap kali jumpa mesti dia melalak nak naik....nie kat Alamanda..awat lah setiap laluan dia letak benda nie..menyusahkan betui tau..lagi2 kalo budak nie yg jumpa......free tak perlah, ni kalo ader 10 ..kalo boleh semua dia nak naik.....tak ke bankrap aku cam gitu..pujukan aku tak dilayan pun......



1st habit : Memandangkan rumah aku di tingkat 1...takder lift ok...so setiap kali we allz go and down we'd count them.,dan Aina akan follow step by step......aku dilarang sama sekali memegang tanggan nya ketika naik atau turun tangga..tapi aku tetap mengawasi anak dara nie dgn ketat kang tak pasal2 tergolek dok .Aku sebenarnya amatlah risau progress dia mengenali/mengingati number.
Kesan : Alhamdulilah..sekarang Aina dah boleh count 1-10 dgn baik in english..in Malay still kelam kabut sikit.Takper Aina take time.

2nd habit : Aina the animal lover. Setiap kali terjumpa animal atau ternampak animal picture di mana2..Aina akan..."Mama..mama..tu..tu ......(animal name)
Kesan : Setakat nie Aina dah boleh kenal pasti some animal such as ( ankey/nyet(monkey), cicak,mut(semut),muk(nyamuk), ular, bird,cat,lion,phen(elephant), dog,fish, duck, ayam, cow, ger(tiger), abit(rabbit), bear, ose(horse) dll.Aku tak ingatlah. Tapi yang aku perhatikan once kalau dia dah jumpa yg real punya depan mata memang senang lah dia nak cam dan ingatkan animal name tu.Sekarang nie yg selalu jadi mangsa cat jiran aku...siap lah cat tu kalau Aina jumpa........siap lah dia...

3rd habit : Sekiranya terjumpa belon di mana2...dia akan terlebih2222 excited.Dan dgn separa marah dan separa kesian...akhirnya mama/babah akan terus menjadi lemah.
Kesan : Maybe disebabkan bentuk oval/ bulat belon itu, mendorong Aina melukis bulatan dgn baik sekali w/pun senget sikit .Kalo tgk dia pegang pencil macam seorang pelukis yg pro.

4th habit : Setiap kali di TV/mana2 shopping mall sekiranya dia ternampak model2 male/female iklan tv/poster/patung2 yg memperagakan baju ..if male model dia kan cakap "nie..abah"..if female model "nie...mama" . Suker aku..."cantik kan??" "cantikkkkk" hahaha.
Kesan : Itu tanda nya dia dah bolehkan beza kan antara male n female, cantik dan tak cantik.Cantik jer yg dia tunjukkan.

5th habit : Aku tak tahulah awat sejak akhir2 nie dia addicted sgt dgn cd. Sikit2 "mama..kak(buka)shidi(CD)"......terutamanya Barney song/Elmo CD.Sampaikan setiap pergerakkan tarian dalam CD tu dia dah boleh hafal.
Kesan : Sekurang2 bila dia syok menari2 tu, dapat jugak bersenam kan.....suka aku tgk dia melompat2 tu..nampak sikit cerdas n cergas.

6th habit : Sejak akhir2 nie juga Aina dah pandai nak berdikari. Sikit2 nak buat sendiri. Mandi nak sendiri, lap badan nak sendiri, pakai/buka baju nak sendiri, makan memang lagi dulu, sapu lotion pun nak buat sendiri.
Kesan : Adakah? sesuatu........................?


No comments: