Sunday, February 13, 2011

Cerdas kah Anak Kita?

Setiap ibu bapa mesti punyalah akan risau tentang tahap kecerdasan anak-anak mereka.Saya? Saya memang amat risau.....lagi-lagi bila fikirkan tahap mana sebenarnya tahap kecerdasan anak saya. Semakin dia meningkat usia semakin saya risau...mampukah anak saya menerima segala-gala yang dicurahkan,memahami dan melaksanakannya.

Tipulah,kalau kita tak risau. Risau beb,lagi-lagi bila tengok anak orang yang sebaya anak kita dah boleh membaca,menulis atau melaksanakan sesuatu yang anak kita tak boleh lakukan.Erm..korang risau tak?
Kalau boleh ,on the dot juga saya nak anak saya tahu apa yg orang lain tahu.TAPI.........ada hadnya.
Saya kena terima hakikat,bukan semua kanak-kanak tu sama penerimaanya.Anak kita bukan robot, yang boleh kita guna remote control ditekan sesuka hati.

KECERDASAN?apa tu!!!!!!! -----> Keupayaan untuk belajar atau memahami atau menangani situasi baru atau mencabar-Merriem Webster

Di sini ada 2 situation :

1st situation : Kata lah anak saya dari kecil pandai menari,menyanyi, melukis--->masuk competition sure menang.Kononlah.Tapi bila masuk bab study...ada je pen merah dalam buku rekod. So,anak saya tu kira cerdas tak?

2nd situation : Kata kanlah juga, anak jiran saya seorang yang pediam dari kecil,takut bersukan,melukis lagilah fail,bila suruh menari terus masuk bilik.Tapi bila masuk bab study...dialah yg score...straight A+ kompemlah setiap kali exam.So,anak jiran saya tu kira cerdas tak?

Ha! sekarang ada 2 situation.Sebenarnya,takde satu carapun nak uji tahap mana satu yang tepat boleh menerangkan maksud kecerdasan itu sendiri.Bagi saya, sama ada anak saya / anak jiran tu dua-dua sama cerdas.Masing-masing ada tahap kepintaran dan kekuatan masing-masing.Bergantung kita sebagai adult menilai tahap kecerdasan mereka. Sejauh mana yg boleh mereka pergi dengan membawa tahap kemampuan mereka itu yang perlu diberi perhatian.Penting bagi kita untuk menghargai tahap kecerdasan setiap anak-anak kita.Setiap orang itu mempunyai keistimewaan mereka sendiri.

Takpelah,maybe nanti saya akan cuba mencari erti 'kecerdasan' tu dengan lebih specific. Mungkin membawa maksud yang lain. Dimana lahirnya tahap kecerdasan seseorang sama ada bakat,asuhan / keturunan?
Erm........fikir2kanlah.

Sekarang apa yang penting, semoga anak saya meneruskan apa jua kecerdasan yang dia miliki sekarang ke arah yg positive, dan saya sebagai ibunya seharusnya mengembangkan lagi tahap kecerdasan itu,dengan mencari keistimewaan yang wujud dalam diri mereka. Seorang ibu tidak harus mengalah dalam mencari sesuatu dalam diri anak-anak mereka!


No comments: