Wednesday, March 2, 2011

Cara untuk bergumbira di tempat kerja

Pelbagai cara boleh kita lakukan untuk bergumbira di tempat kerja.Jangan sampai tekanan menghantui kita. Seboleh-bolehnya setiap kali menjejakkan kaki ke dalam office / kelas -----> mood negative dibuang segera. So...kosongkan minda dgn segala masalah luaran......tumpukan pada kerja/ proses pembelajaran.(sonanglah cakap erk..tp sebenarnya sukar untuk dilaksanakan) tapi tidak mustahil kita mampu lakukan sekiranya minda / aura positif dapat kita gapai.

1)  Gembiralah di Tempat Kerja : Itu pilihan kita sama ada mahu tersenyum atau berduka ketika sampai tempat kerja.Caranya?Think positively about ur work....elakkan gosip( itulah yg sbnrnya menghilangkan stress) . Pilih rakan sekerja  sekepala yg boleh membuatkan kita ketawa! Sure ...anda akan sentiasa bergumbira dan tersenyum ketika bekerja.

2) Lakukan sesuatu yang anda suka / minat : Bukan semua org akan sukakan dgn apa yang dia lakukan...(alhamdulilah saya amat minat dgn kerja saya sekarang). So...cari dah terus mencari sesuatu yang boleh anda lakukan untuk menjadikan pekerjaan anda itu sesuatu yang menarik.

3) Ambil inisiatif untuk mengetahui apa yg berlaku dalam company. Sometimes bos busy dan tak sempat nak deliver info. kepada kita...so take personal action seek out any news...gunakan network yang ada...sekurang2nya kita taklah jadi katak di bawah tempurung...tak tahu apa yang berlaku di company sendiri.(bukan busy body okey..cuma biar kita jd seseorang yg up to date)

4) Dapatkan maklum balas sekerap mungkin : Sometimes akan keluar statement " Bos..jarang nak bagi feedback/penghargaan tentang apa yg aku dah lakukan"..jgn sedih2 okey ...bila jadi macam ni.... kita kenalah berani kan diri jumpa bos....tanya abt performance kita sendiri (tp ada yg berani jumpa ke?).

5) Komitmen pada kerja yg kita mampu laksanakan ! Don't over promised yang kita boleh laksanakan kerja tu..walaupun sebenarnya kita dah overload dgn kerja lain.Dalam erti kata lain....jgn tunjuk anda tu terlampau rajin sampai semua kerja nak buat! Itulah yg boleh mendatangkan stress sebenarnya.
"Don't volunteer if u don't have time" .Kecualilah kerja tu memang arahan yg wajib dan adhoc perlu dilaksanakan.

6) Elakkan negativity : Gossip liar & negatif people....Jauhkan diri anda dari org2 sebegini...sebabnya boleh memberi kesan kepada personality kita.

7) Be Proffesional : Jgn jebakkan diri anda dlm sebarang konflik.Gunakan akal fikiran yang waras untuk menyelesaikan sebarang permasalahan.Jangan bertindak terburu-buru tanpa usul periksa.

8) Make Friends : Jangan jadi kera sumbang dalam office tu.Carilah sahabat yang kita boleh berkongsi segala-galamya( jgn berkongsi suami / isteri sudah!). Sharing is caring!

9) Job Searching : Kalaulah semua di atas tu dah dilakukan dan anda masih bermuram durja di tempat kerja ....apa lagi nak di tunggu. Google new job & resign ------>Akhirnya barulah anda akan tersenyum gumbira bila melangkah keluar dari situ.

Credit Info :About.Com

No comments: