Monday, March 14, 2011

Mama Garang !

"Mama garang!" Jerit Aina.
Opssss garang ke saya? Saya memang garang esp dengan anak2.Tapi segarang2 saya takde lah sampai mendera anak. Maksud garang si Aina tu,bila mama dia membebel2.....pot pet pot pet marahkan dia. Marah pun bersebab...bukan membuta tuli nak marah kan anak.

Yang pelik nya tu...walaupun saya "garang" , apa-apahal...saya juga yang dicari. Walaupun sampai nangis saya buli dia, at last bila saya tanya balik..siapa yg buat? Boleh dia jawab "Abah........" padahal memang terang-terang saya yang marahkan dia.Hihihihi...nak tergelak pun ada...abah dia pun blur....yerlah nak marahkan anak pun susah alih2 dia yang kena tuduh.

Anak-anak saya memang susah nak rapat dengan orang lain...sampai member2 saya pun pelik...berkepit jer dengan mama dia ke mana sahaja. Huh! ni ke yang dikatakan "Garang"? Confuse seh....

Telatah anak memang boleh memeningkan kita sebagai parents.Boleh jadi stress kalau terlalu emosi. So,saya sentiasa beringat kalau boleh taknak tinggikan suara bila terlalu geram.Tapi memang payah...so dengan mereka kenalah pandai main tarik tali....bila marah..cepat2 pujuk.....tegas....pujuk...tegas ...pujuk.Sometimes memang memenatkan, emosi kena stabil.Once emosi pincang sedikit..amatlah bahaya..inilah yg terjadinya kes penderaan.

Keluh kesah sebagai ibu...memang semulajadi. Dalam diam,kekadang kita boleh menangis kerana anak. Tapi..sentiasa sematkan dihati kita...anak adalah anugerah illahi.Bentuklah mereka menjadi seorang insan terbaik.


7 comments:

sekamar rindu said...

salam...


seorang ibu perlu garang dalam mendidik anak...sesuai dgn pepatah.
melentur buluh biarlah dari rebung.

tq folo blog saya..:)

rohaadam said...

sekamar rindu:
as parents kena salah seorang yg tegas dalam mendidik, kalau mama nye garang, bapa pulak kena ambil pedekatan yg lembut.so masing2 ada peranan.50-50

Dda Ly said...

hehehe adoii anak²..manje sungguh! kadang² kite mmg kene garang la kan? kalau tak, mcm2 ragam dorang kite kene ikutt je..

meh ke rumah..
~health centre~
keep in touch ye..♥♥♥

bonda dadif aka akish said...

ahahha..same dadif...

sayep pon garang..lagi..bukan garang sikit2...gile garang punye..

tp kalo nanes..ttp momma nye juge dicari..

=)

mrs kayrul said...

bebudak memang macam tue...garang2 kita pun last kali berkepit gak....kayrul pun garang ngan anak gak...tapi bila dah mula nak nangis, cepat2 pujuk...hhehehehe

Anonymous said...

agree..mama harus garang.
kak intan pun sekarang ni dah takde terms nak control suara semua..
harus menjerit
:P

rohaadam said...

bonda :marah mcm mana pun kita,kalau dah nama anak mesti cari ibu juga akhirnya kan

shah : sometimes bila lepas marah, rasa bersalah juga kan ?

k.intan : lontaran suara tu mmg x dpt nak dikawal kan?