Wednesday, March 16, 2011

Situasi 1 (Temper Tantrum)


Di sebuah pasaraya besar ramai pelanggan senang membeli belah,lagi-lagi time Sales .....(bayangjerkanlah erk). Anda dan suami membawa dua orang kanak-kanak yang berusia setahun dan 4 tahun. Tiba di satu kawasan yang bagaikan mempunyai kuasa magnet,menarik anak2 anda ke kawasan itu.(toys section).
Secara tiba-tiba anak yang berusia 4 tahun tu, berhenti kerana tertarik kepada salah satu toys yang luar biasa harganya.As parents sure kita tak layan kan....tapi sebagai kanak2 yang tak mengerti apa-apa..bila permintaan dia tidak di layan..maka....berguling-gulinglah kanak2 tadi di lantai supaya dibelikan.

So,apakah tindakan anda untuk berhadapan dengan situasi tersebut?

A. Buat dek jer...cepat-cepat jalan tak pandang belakang dah..biar lah abah dia settle kan (sekiranya anda ibulah) & sebaliknya.

B. Belikan jerlah,tak sanggup tengok gaya/ aksi tu

C. Marah on the spot kat sini,pedulik lah apa org nak kata.

D. Pujuk sampai dia cair....cari alasan yang sesuai.

E. ADA CADANGAN LAIN?

Nota Kaki : ermmmm...contoh terbaik adalah sape lagi kalau anak dara saya no 1 tu lah.hihihihihi.Jom share!

6 comments:

Chekgu Azrine said...

kalau saya sure akan pujuk ler if menghadapi situasi sebegituy, tp alhamdulillah...3 anak dara saya tak dela sebegitu.. so tak penah handle lagila situasi ini..

Liza @ Adzriel AB said...

think positif... kekadang maybe bengang dgn kerenah depa tapi kita tak tau besar nanti depa camner. mungkin jadi anak paling baik dgn kita. pujuk je le ye.. ada modal boleh beli.

rohaadam said...

chekgu azrine : anak saya ni mudah terikut habit esp.cousin2 dia....so agaknya selama ni dia duk perhati..time dah besar ni lah nak cuba praktik tu.

adzriel : kekadang kita blh ikutkan,tp kalau selalu...bahaya gak ...:-)..

FadhDeela said...

pujuk dia kot..kalo xlayan jugakk beli la yg murah2 jer..sure ok punye..hihi xtau sbb xde anak lg :P

Meh singgah: Time2 mcm nie br nak wat keje!!

sini jugak: Lelaki ke Perempuan nie??!

ariana said...

Dulu waktu anak akak kecik2..ada juga lah sesekali diorang buat perangai, bila terlalu hendakkan something tu..kena sabar dan tahu taktik memujuk lah..dah besar ni, lain pulak caranya, lagi susah sebab diorang yang pujuk kita pulak bila nak sesuatu hehe..cair hati ibu..

rohaadam said...

fadheela: dorang memang suka kena pujuk..tu sebab suka cari perhatian buat mcm2 perangai...kalau x sabar boleh jd tekanan..tp kekadang perangai dorang tu buat kita tergelak.

ariana:x belikan kesian pulak kan...xper kalau ada rezeki lebih x salah belikan dorang..maybe rezeki tu memnag untuk anak2 kita.